29 maj 2013

Maxiklänning med spetts och öljetter


Jag blev nöjd med den här, den sitter jätte bra. Har en liten fundering angående kjolen bara om jag ska skapa en underkjol eller om jag ska ha den som den är. Den blir ganska genomskinlig när man har partier som bara består av spetts.... På överdelen är det ok med genomskinligt men jag vet inte hur jag tycker om att benen syns. Det är ju en långklänning trotts allt. (Syns inte så bra på bilden men hela ena sidan är typ spets...)


Som synes så gjorde jag om klänningen lite från beskrivningen som jag följt. (Ligger under "mönster"). Jag la till ett extra parti under bysten som helt enkelt består av en rektangel av spets fram och två rektanglar av det svarta tyget baktill.

Mått:
Fram - Längden av framstycket (sidsöm till sidsöm) för mig blev det 37cm + sömsmån, gånger hur brett du vill ha bandet + sömsmån.
Bak - samma bredd som du har på bakstyckena på överdelen gånger bredden på ditt band + sömsmån såklart. (Hade jag tänkt på det tidigare hade jag lagt till bandets bredden på bakstyckena direkt för att slippa  den extra sömmen i ryggen)

Sy ihop detta till en lång remsa och sy fast på överdelen så att sidsömmarna passar ihop. Glöm inte "haklappsbiten" som ska med i den sömmen precis som beskrivningen förklarar när man syr fast kjolen. (Part 2; ca 2:40)

(Part 2 av beskrivningen; ca 1:20 så beskriver hon hur man syr haklappen) När jag sydde ihop min "haklappsbit" kom jag fram till att det blev snyggare avslut om man sydde hals sömmen samt sydde fast resåren samtidigt som jag sydde sidosömmarna. D.v.s att man bara lämnar ett litet hål längst ner på haklappen för att vränga den. Resåren läggs ju då kant i kant med tyget så att den långa delen hamnar mellan tygstyckena, när du vränger hamnar resåren utåt och precis som den ska. Sedan stryker du och gör en stickning runt kanten så som hon gör.

Detta gjorde att jag kunde få med en liten spets i min halssöm, det blev fint. Jag bankade även i en massa öljetter bara för att det tyckte jag var roligt. Bra sätt att få ur sig frustrationer över att Peace and love stäldes in...
Om du vill kan jag lägga upp mina mönster samt en med detaljerad beskrivning på mina ändringar, typ kjolen. Säg då gärna till eller kommentera :)
Jag har den här jätte fina blåa spetsen hemma som jag bara köpte för att den var fin nån gång, kanske ska föra en luftig kofta av den att kunna ha till. Det ser ju fint ut när jag bara hänger den över provdockan...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar