8 maj 2013

DIY Fairy Door

Här kommer ett nytt jätte långt inlägg med en ny tutorial. Eller tja lite halvt i alla fall, det är mest en beskrivning om hur jag gjorde... För vad ska man annars göra när datorn är inne på lagning och det är fint väder ute?


Fairy doors eller fe dörrar är just små dörrar som man placerar ut för att skapa lite mystik och stämning om att det kan ju finnas feer. Och hur skulle då deras hem se ut? En lite diskret dörr som först syns när du tittar en extra gång för en fe vill ju helst inte bli upptäckt. 

En sådan dörr har jag velat ha ett tag och nu kom jag för mig att göra en också. Det tog tre härliga dagar i solen att få den färdig.


Material: 
- Plywood
- En jäkla massa trä spatlar eller glasspinnar
- Fina pinnar (vi hade precis klippt vår murgröna så där hittade jag lite roliga krokiga pinnar att leka med)
- En list i ett avvikande träslag till karmar
- En borrmaskin
- Trälim
- Såg
- Fil och sandpapper 
- PVC Plast
- Bets, lack och olja för att skydda trät och få det att smälta in bättre med trädet
- Små gångjärn, spikar och annat som kan göra dörren finare. 





1) Hitta ett träd där du vill att dina feer ska flytta in. Jag har en fin läkning på mitt träd efter att trädet beskärts för några  år sedan. Mina förhoppningar är att kragen kommer fortsätta växa och sluta sig runt kanterna på dörren så att den smälter in mer. Men det dröjer nog ett tag...



2) Ta lite aluminiumfolie och knöla in i kragen så att du får en avgudning av hålet. Se till att du trycker ut folien i alla små håligheter. Ta sedan försiktigt ut folien och du har en mall. 


3) För över den formen på ett papper och skissa din design. Det är mycket lättare att lägga upp arbetet om man vet hur man vill ha det. 

 4) För över formen på din plywoodskiva och såga ut den. Detta är basen som du ska bygga dörren på. För mig så syns nästan inte plywooden någonting på den färdiga modellen men det är skönt att ha något stabilt att jobba på.













5) Fila och sandpappra kanterna på skivan så att den får en fin sluttande kant som kan kilas in under kragen i trädet. Du kommer behöva gå fram och tillbaka ganska mycket för att se till att passformen är perfekt.

Detta kan göra att folk tittar lite på dig och funderar på var du håller på med, speciellt om det är barnkalas på gatan...


6) Skissa upp din design på plywoodskivan. Du kan enkelt kalkera över detta på ett papper och klippa ut så att du får mallar till dina olika delar.




7) Dörrkarmen. Klipp ut din mall. Eftersom jag gör karmen av en ganska tunn list så fik den bestämma utseendet lite i avseende, tjocklek och hur många delar som behövdes.




För över delarna på listen och såga.



(Även små figursågar kan vara farliga så det blev ett första plåster, kan ju inte hålla på och bloda ner allt...)






De blir lite ojämna ut med fula kanter med efter att ha slipat och sandpapprat dem lite så ser det fint ut.
8) Dörren. Börja med att kapa av sked delen på ett gäng spatlar. (Alternativt kapa så att du får raka kanter på dina glasspinnar.) 



 Lägg sedan ut dessa så att de täcker en så stor yta som din dörr kommer att täcka. Det kan vara roligt att variera så att man inte får alla kanterna på samma ställe. Det håller bättre också.
 Limma sedan fast din dörrmall på spatlarna så att allt håller ihop när du sedan ska såga ut den. Det är mycket delat att hålla reda på...













Såga sedan ut din dörr. Med min såg blev det finast om jag sågade från framsidan så allt fnös hamnade på baksidan. Sandpappra sedan dörren så att den blir fin.







9) Jag ville ha ett fönster i min dörr så jag tog och borrade ut ett hål i min plywood skiva som var något större än vad fönstret skulle vara.

Vet inte vad borrtypen heter men det ser ut som en liten såg. Den funkade bra  att använda.











Jag markerade sedan storleken på hålet på en PVC plast skiva och sågade ut. Se till att plasten passar i hålet.

Lägg detta åt sidan så ska vi se vad mer man kan göra med PVC plast ^^



 10) Takstommen. Till min grundidé av taket behövdes: Spatlar, PVC plast och några pinnar. Jag började med plasten.
 Jag ville ha ett rundat tak och för att få det behövde jag böja plasten.

Jag kom fram till att en yoghurthink hade perfekt radie så den kunde jag använda som mall.
För att böja plasten så kokar man upp vatten i en kastrull. Stoppa sedan ner plasten i vattnet och vänta i ca 1-2 min.
 Plocka upp plasten med en tång och håll fast den över yoghurthinken tills plasten har svalnat. Lite varmt om fingrarna och det är därför jag håller i kameran och pappa håller i plasten ^^










När den har svalnat helt håller plasten den böjda formen.


(Om du inte har PVC plast eller inte vill böja den så kan du använda yoghurthinken som den är. I min slutgilltliga design syns inte plasten i taket ändå... Klipp eller skär i så fall ut din takform direkt ur hinken. Det blir inte riktigt lika stadigt men det borde fungera.)

 11) Takplankorna.

Jag sågade till den böjda plasten efter hur jag ville ha min takform. Sedan kapade jag av sked delen på massa nya spatlar och limmade fast skaften på insidan av den böjda plasten. För att de skulle hålla ordentligt satte jag det i press.

Tejpa fast plasten och spatlarna på en yoghurthink. Be någon att hjälpa dig. Det har en tendens att lossna och röra på sig...
Stoppa sedan den hinken i en annan och låt det stå och torka över natten. Eller hur länge det nu står på ditt lim plus lite till för att vara säker på att det sitter ordentligt.
Dag 2 och det börjar likna något. Jag har plockat ur taket ut pressen och kapat till spatlarna så att de har samma form som plasten. Några spatlar lossnade men det var bara att limma fast igen och sätta i press medan jag jobbade med det andra.

På den här bilden har jag även sågat ut karmen för fönstret ur samma list som karmarna till dörren. Såga först ytterformen av karmen och borra sedan ett hå i den som du trär din såg igenom för att såg insidan. Akta fingrarna det är pilligt. Jag sågade till en liten trappavsatts som feerna kan landa på av en enpinne. På bilden är allt bara ihop lagt det är lite jobb kvar innan det ska sättas ihop.

 12) Betsning och lackning. Jag hade lite olika betts och olja liggande hemma som jag använde mig av. Jag gjorde först några provbitar som jag provade mot trädet för att se vad som skulle smälta in bäst och betsade sedan alla mina delar.

Dörren fick även ett lager lack på sig.
13) Dörrfönster. Här ligger alla delar uppradade. Dörren har även blivit fastlimmad på plywooden och fönstret har sågats ut. Innan du limmar fast dörren ska du försiktigt pilla bort pappret som du klistrade på i början. Har du tur så håller lacket nu ihop dörren så att den inte faller isär.

(På bilden finns även lite gångjärn och spikar som jag köpte samt en väldigt krokig pinne som ska bli takets vindskiva.)
När du har limmat fast dörren kan du försiktigt såga ut hålet för fönstret. Borra först ett hål som du trär sågen igenom så att du kan såga runt. Se till att hålet blir lika stort som insidan av din fönsterkarm.

Dra sedan bort skyddsplasten från fönsterplasten och limma den från baksidan så att den sitter fast i dörren.

Sedan kan du limma fast din fönster karm från framsidan trälim håller bra.
 14) Tak och montering. Borra hål i plywooden för var du vill att dina takfötter (små pinnar som håller taket på plats) ska sitta. Jag har fem st.

Stoppa sedan i dina pinnar och kapa dem till rätt längd efter taket. Limma fast pinnarna  i de borrade hålen och limma fast taket på pinnarna. Några klämmor kan hjälpa dig att hålla allt på plats medan det torkar.

Limma sedan på vindskivan/ den krokiga grenen. Det blev lite mellanrum mellan taket och grenen för mig så jag sågade ut lite nya plastbitar att lappa med. Låt torka.

Bred ut ett lager lim på ovansidan av taket och häll på lite jord för att dölja plasten och ge taket en mysigare känsla. Limma även jord på undersidan av de skarvbitar du eventuellt la i så att plasten inte syns.

Nu är det bara dekorering och montering av karmar kvar. Trälim är din kompis så använd det. Trappavsatsen har jag skruvat fast från baksidan. Förborra alltid med en borr något mindre än skruven för att förhindra att trät spricker. Förborra även för eventuella spikar du vill dekorera med.

Limmar man fast en tygbit över fönstret på baksidan får de gardiner och man ser inte direkt in i stammen på trädet.

För att få fast dörren i trädet använde jag mig av två skruvar som jag skruvade där sidorna på dörrkarmarna nu sitter. Glöm inte att försänka skruven så att du får en plan yta att sedan limma fast karmen på.


Oh så fint det blev. Man kan till och med sätta en blomma i vasen, men det hade jag glömt här...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar